söndag 27 november 2011

Hanna, huset, hunden

När vi läste denna barnbok förstod jag ingenting. Jag fattade inte hur författaren hade tänkt, vad handlingen var och inte hur den kunde vara ämnad för barn. Denna bok var förvirrande för mig och de flesta andra i klassrumet men jag tror att de är därför de blir en barnbok. En barnbok är till för barn och ett barns enkla men briljanta sinen. En vuxen eller tonåring har förlorat sina enkla sinen och vill alltid analysera eller ha en logisk förklaring medans för ett barn räcker det med några bilder och en text.
Jag tror att denna bok igentligen inte är så komplicerad eller konstig som vi tror och tror att om vi räckte boken till ett barn skull han eller hon kunna ge oss en acceptabel handling så fort hon eller han läst igenom den. Boken "Hanna, huset, hunden" är annorlunda på alla sätt, till och med namnet är igentligen inte en korrekt mening. De är tre ord som satts ihop till en titel, inget verb och ingen punkt. Jag tycker att denna bok är intressant och då menar jag inte själva boken i sig, för för mig var den urtråkigt, utan jag syftar på de tankar och funderingar den väcker hos mig.
Jag blir fascinerad av skillnaden mellan barn och vuxna och vad är det igentligen som händer som ändrar oss så mycket på igenltigen så få år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar